den gamle vid havet

Farfar, rotsnubblare,fågelskådare,vedentusiast

Saturday, July 08, 2006

Hetta

eller
Värmeslag och dess behandling



Sommaren 1953 gjorde vi i Lugis simmartrupp en turné runt Medelhavet.

Första dagarna i juli anlände vi till Kairo där temperaturen var 48° i skuggan.
Efter en stadsvandring vaknade jag följande morgon med huvudvärk, illamående och en svår rotatorisk yrsel. Varje försök att resa sig misslyckades.

Kompisarna gav sig i väg på sightseeing tillsammans med våra värdar - den officersklubb som dagarna innan avsatt kung Farouks son Fuad II och utropat republik. Farouk hade sedan ett år tidigare avsatts och flytt till Italien.
Den egyptiska republikens förste president Muhammad Naguib
Läs mera på
http://en.wikipedia.org/wiki/Farouk_of_Egypt
http://en.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Naguib

På kvällen kom sällskapet tillbaka och en av de medföljande reservofficerarna, tillika apotekare, konstaterade att jag drabbats av heat exhaustion. Han lovade att bota mig genom en icke skolmedicinsk metod, men väl genom en av egyptiska “kloka gummor” använd behandling:

Det beställdes in ljummet vatten, koksalt, citron och (egyptisk!) bomull.
Han tog saltet och hällde det i det i det kroppsvarma vattnet. Det blev en grumlig vätska, som sedan klarnade när han kramade ner citronsaft.
Lösningen hälldes i båda öronen, som pluggades igen med bomull.

Efter 10 min var jag besvärsfri och kunde sätta mig till bords!


Labels:

2 Comments:

At July 08, 2006 2:53 PM, Blogger Lotten Bergman said...

Men doktorn, dokorn! Medicinskt sett -- kan det ha haft betydelse? Kyldes du ner vid precis rätt tillfälle eller skulle du ändå ha blivit bra just då?

Eller ... är det så att när man har fått solsting har blivit för basisk i öronen och att det då bara är att sura ner dem?

 
At July 08, 2006 7:52 PM, Blogger den blyga said...

lotten: Jag kyldes inte ner.Vi frågar oss ofta:Post eller propter?(= Efter behandling eller av sig själv)
I Beirut 2 veckor senare dock: Samma symptom, samma behandling, samma resultat!
Post eller propter?

 

Post a Comment

<< Home